Matrioshka

Jag såg på "Efter tio" imorse och jag tyckte att gästen Anne Holt sa en väldigt intressant sak som jag håller med om.
Hon tror att människor är som en sån där docka som har flera små dockor i sig (matrioshka). Det finns flera sidor hos varje människa, flera lager.
Och den allra sista minsta dockan är det bara personen själv som har sett.
Man kan aldrig helt och fullt känna en annan människa och alla dess sidor. Det finns den där lilla dockan, en liten bit längst in som ingen annan ser.
Det är väl därför man kan leva med en person i flera år, skaffa familj och dela "allt" med personen, och sen få reda på att han/hon har ett helt annat liv på sidan av med en annan familj.
Och varför man aldrig skulle kunna tro att ens bästa vän som man kännt hela livet är en massmördare, eller att den trevliga grannen som alla tycker så bra om är den där våldtäcktsmannen som tidningarna skirver om.
Den där lilla gömda biten kan vara riktigt farlig..
Men för dom flesta tror jag det är nödväntigt att ha den där delen av sig själv som man inte behöver dela med någon annan. Där behöver man inte förklara sig för någon annan än sig själv.

Sen pratade Malou, Anne och Mark Levengood om hatbrott mot homosexuella, och det orakar jag inte ens gå in på riktigt. Att det fortfarande, år 2010, finns människor som inte kan acceptera att vi alla är olika och vissa förälskar sig i människor av samma kön är helt sjukt tycker jag.. det handlar om KÄRLEK, ömsesidig kärlek där ingen skadas. Så hur kan man hitta fel i det?
Mark blev misshandlad för några år sedan på grund av att han är homosexuell, och när dom frågade killarna som gjort det om dom kände igen Mark så svarade dom typ "Ja vi brukar kolla på hans program" eller nått liknande. Då måste man ju bara skratta.. det låter ju så knäppt.
Mark är så himla rolig och härlig tycker jag. Han sa att om dom tyckte så illa om hans program kunde dom ju ha skrivit och klagat istället för att slå ner honom=)



/Jenny*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0