Kul att veta

Måste säga att jag varit ganska duktig idag. Först tog jag en ganska lång promenad, har hittat en ny sväng jag kan gå som tar lite mer än en halvtimme. Sen har jag också tvättat två maskiner, vilket verkligen behövdes! Har också äntligen ringt och bokat om min tandläkartid eftersom jag skulle vara i skolan den dagen jag skulle dit. Blev en månad senare, men nu när det kostar massa pengar gör det inte mig nått om det skjuts upp ett tag. Hoppas att jag inte har nå hål!

Nu till det som är kul att veta:
Satt och läste mina anteckningar från psykologi-kursen och kom ihåg en rolig sak vår lärare berättade:
I hypofysen (vart den sitter och så har jag på något vis lyckats glömma) produceras bland annat Oxytocin, ett ämne som är viktigt för anknytning till andra människor. Det produceras extra mycket sådant vid t ex: beröring av bröstvårtor, höga ljud och när livmodern utvidgas. Det är ett viktigt ämne som t ex hjälper till när en nybliven mamma skapar ett band med sitt barn. Sedan gav han ett exempel som jag tycket var riktigt roligt. Tänk när man ute på krogen och det spelas hög musik runt omkring, sen ser man en riktig snygging och så blir man "kär" efter 5 sekunder. Det är ju lite så faktiskt, folk träffas ute och tror att dom träffat sitt livs kärlek. Det kan ha att göra med den höga musiken som gör att kroppen producerar extra mycket oxytocin! Han berättade också att det här ämnet produceras lättare hos oss kvinnor, så om en tjej blir "klängig" när det är dags att gå efter att hon följde med hem en kväll(...) kan det faktiskt bero på en kroppslig sak som hon inte ens är medveten om själv, och inte på att hon är konstig eller lite psycho.
Så tänk på det nästa gång ni är ute, det kanske inte är äkta kärlek utan bara kroppen som spelar er ett spratt.

Imorgon ska jag få kolla på en lägenhet! Hoppas att den är fin, och att det kanske blir mitt framtida hem. Sen ska jag till Stockholm! Och få äta sushi..det är sååå gott. Hoppas jag hittar nå fint när mamma och jag ska kolla affärerna, behöver nya kläder.
Time to sleep.
/Jenny*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0